سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

نقد فیلم و بررسی فبلم های روز سینمای ایران و جهان و حتی مسائل فرهنگی کارهایی است که در این وبلاگ انجام میشود.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

نقد فیلم تابو

يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ

فیلم تابو




خسرو معصومی در جلسه نقد فیلم (سینما هویزه) برگزارشد در مورد فیلم گفت: تابو نقد اندیشه فئودالی در جامعه مدرنیته است. ایده فیلم از یک کشتی به گل نشسته گرفته شد که در فیلم نیز این کشتی نماد زندگی دو جوان عاشق است. الناز شکردوست به فیلم تحمیل شد(با آوردن سرمایه800 میلیونی). این فیلم های اجتماعی هست که باعث میشود ایران در بین جامعه غرب و شرق دیده شود و فیلم های اجتماعی چهره ایران را سیاه نشان نمیدهند، همچنین این تفکر که به فیلم های سیاه جایزه میدهند اشتباست و از حرف های مسعود فراستی است که یکبار هم خارج نرفته. فیلم در مورد چند همسری است.
این موارد تقریبا صحبت هایی بود که خسرو معصومی در جلسه بیان کرد که کمی نقل به مضمون هست. نقد من هم طبق همین صحبت ها خواهد بود.
در فیلم به هیچ وجه نگاه آسیب شناسانه نمیبینیم و همچنین نقدی به فئودالیسم و... وجود ندارد و روایت یک عشق شهرستانی است( که این هم دقیق شکل نگرفته).
کشتی به گل نشسته  در فیلم حکم چند تکه آهن زنگ زده دارد، نه یک نماد. دوربین خوب با کشتی کار نمیکند و نماهایی که گرفته شده به ما یک نماد نمیدهد.
فیلم دنیای یک کارگردان است و برای خلق کامل این دنیا نباید زیر بار پول و یک بازیگر بد برود. به گفته معصومی باران کوثری انتخاب اول بود ولی سرمایه گزار باعث شد تا از شاکردوست استفاده شود. حتی خود کارگردان هم قبول کرد که شاکردوست بازیگر بدی است ولی...!!!!
حضور در چند جشنواره خارجی مبنا مناسبی برای قضاوت در مورد نگاه غرب به ایران نیست و اساسا جامعه آماری آقای معصومی افراد هنرمند هست و طبیعی است که نگاه هنرمندان خارجی به ایران مثبت باشد مانند نگاه هنرمندان ما که به آمریکا مثبت است!!! بالاخره اینها قشر فرهیخته هستند!! اهدا جایزه اسکار توسط میشل اوباما به آرگو گواه خیلی مسائل است. نکته بعد، مسعود فراستی در بولونیا درس خوانده است و مبناء معتبرتری برای نظر در مورد نگاه غربی ها است.
چند همسری در فیلم گم هست و فقط در حد یک اشاره باقی میماند و مسئله فیلم نمیشود.

حال نکاتی در مورد فیلم: تابو یک فیلم متوسط هست که شخصیت پردازی درستی ندارد. پدر دختر که بخاطر اعتیاد، دختر خود را میفروشد به هیچ وجه انگیزه قانع کننده ای نیست چرا که اعیاد پدر در حد فروش دختر نیست. تکلیف شخصیت سالار معلوم نیست که چرا قصد ازدواج مجدد دارد؟!!
به طور کلی طبق معمول مشکل فیلمنامه و شخصیت پردازی در این فیلم نیز مشهود است.

  • محمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی