سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

نقد فیلم و بررسی فبلم های روز سینمای ایران و جهان و حتی مسائل فرهنگی کارهایی است که در این وبلاگ انجام میشود.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۸
مرداد

 نقدی بر قیچی


فیلم قیچی در بخش هنر و تجربه اکران شده است.

قیچی فیلمی است که در آن کمترین میزان دیالوگ را داریم. فیلمساز باید این را در نظر بگیرد که نداشتن دیالوگ به معنی هنری شدن فیلم و یا تجربی شدن آن نیست. اگر از فیلم دیالوگ را حذف کنیم زبان فیلم تصویر آن خواهد بود هرچند همیشه تصویر در فیلم حرف اول را می­زند. اما نبود دیالوگ کار تصویر را دشوارتر و پررنگتر میکند.

قیچی هم در دیالوگ و هم در تصویر ضعف دارد. حرفی برای گفتن ندارد. بازی غزالی بی معنی است و جامانده از فیلم شده است. زمین و آسمان زدن­های مرد فیلم بی معنی و لوس است. چرا باید از یک تپه شنی بالا برود در صورتی که راه راست کنارش وجود دارد. جز این است که کارگردان قصد دارد بازیگرش راگریم کند ولی پول ندارد و از خاک سرخ جنوب کمک میگیرد، به بازیگر میگوید روی خاک­ها غلت بزن!!!. چرا مرد داستان نمیتواند یک جا آرام بگیرد؟ از این دست ابهامات و سوالات در فیلمنامه­ الکن قیچی بسیار است.



روایت غیر خطی داستان که شاهکار فیلم است. نویسنده برای جابجا کردن شخصیتش از یک موقعیت به موقعیت دیگر، راهکاری بلد نیست و از همین رو به روایت غیر خطی روی می­اورد هر کجا که شخصیتش را نمی­تواند به پیش ببرد به عقب برمیگردد و از گذشته می­گوید. زمانیکه در گذشته می­ماند به جلو میرود و یا به نوعی به حال می­اید.

قیچی را میتوان یک فیلم ضعیف دانست که در همراه کردن تماشاگر خود ناتوان است. تنها صحنه­ شکلیک آخر و مرگ راما است که به تماشاگر یک شوک وارد میکند. آن هم از واماندگی در فیلمنامه است.

این زبان حال فیلمنامه است: حال این راما را چکار کنم؟ آری بگذار بکشمش تا هم خودش خلاص شود و هم فیلم پایان یابد، و قیچی چیزی جز این واماندگی در شخصیت پردازی و روایت نیست.

۰۸
مرداد

آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم




آشنایی با نویسنده:

وارن باکلند: نویسنده، محقق و مدرس سینما، پیش از شروع به مطالعه در زمینه­ی سینما، او ابتدا در رشته­ی عکاسی در دانشگاه دربی (1984-1987) موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. پس اتمام دانشگاه مطالعات خود را در زمینه­ی فیلم آغاز کرد، که نتیجه­ی آن چاپ چندین کتاب است. «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» تنها یکی از 11 کتاب این محقق سینمایی است که در سال 2010 به چاپ رسیده است. او اکثر محتوای این کتاب را حاصل سخنرانی ها و کلاس­های درس در دانشگاه­هایی از قبیل: آنگلیای شرقی، جان مورز، لیورپول، آمستردام و دانشگاه آکسفورد بروکرز می­داند. از دیگر کتبی که به این قلم نوشته شده و در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته، می­توان به «نشانه شناسی شناختی در حیطه فیلم» اشاره کرد.

درباره کتاب:

"از این فیلم خوشم آمد/ از آن فیلم خوشم نیامد.

بارها و بارها هنگام بیرون آمدن از سالن سینما یا پس از تماشای فیلمی از تلویزیون، این دو جمله را گفته­ایم یا شنیده­ایم. این جمله­ها تا حدی ذائقه و سلیقه­ی تماشاگر را روشن می­کنند، اما ربط چندانی به خود فیلم­ها ندارند."

قدم اول در بررسی یک فیلم، دوری جستن از این قبیل جملات است، به عبارتی دقیقتر فیلم را باید به ما هو فیلم بررسی کرد. این کار نیاز به شناختی حداقلی از سینما و نقد فیلم است که ما را با این مدیوم جادویی آشنا کند. کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم در ابتدا سعی دارد تا با بررسی زیبایی شناسی فیلم ما را با ساختار یک فیلم آشنا کند، پس از آن با ژانرهای سینمای داستانی و گونه­های مستند آشنا میشویم و در آخر شیوه­ی برخورد با فیلم را خواهیم آموخت.

این کتاب برای دانشجویان سینما در مقطع لیسانس نوشته شده است، اما به واسطه­ی قلم روان مولف و پس از آن مترجم، برای علاقه­مندان به سینما نیز بسیار سودمند است.

انتشارات: معین

قیمت چاپ اول، 1393: 14000تومان

 

فهرست کتاب:

1- زیبایی شناسی فیلم: فرمالیسم و رئالیسم

2- ساختار فیلم: روایت و روایت­گری

3- نگره­ی مولف: کارگردان در جایگاه مولف فیلم

4- ژانرهای سینمایی: معرف انواع فیلم­ها

5- سینمای غیر داستانی: پنج­گونه فیلم مستند

6- برخورد با فیلم­ها: هنر و حرفهی نقد و بررسی فیلم

 

منبع: http://warrenbuckland.com