سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

نقد فیلم و بررسی فبلم های روز سینمای ایران و جهان و حتی مسائل فرهنگی کارهایی است که در این وبلاگ انجام میشود.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۰
ارديبهشت

چه چیزی در این دنیا کمدی است؟ مردم به چه باید بخندند و اساسا چه چیزی موجب خنده میشود. با عضویت در یک کانال تلگرامی جوک میتوانیم اوقات پرنشاطی را برای خود و خانواده فراهم کنیم؛ البته کانالی مجاز!! حال سوال دیگری مطرح میشود. جایگاه سینمای کمدی چیست؟ چرا برای نشاط به سینما نرویم و فیلمی کمدی نبینیم.!!

کافیست کمی به لطیفه ها و به اصطلاح جوک ها نگاهی دقیق بیاندازیم آنگاه خواهیم دید که تمام آنها اشاراتی به زندگی دارد، اشاراتی که نشان از بی اهمیت بودن افعالی به ظاهر با اهمیت دارد؛ به یاد بیاوریم تلاش های چارلی چاپلین برای کار در کارخانه و یا تلاش های اورت در برادر کجایی برای فرار از زندان و امثال این فیلم ها، کمدی طعنه میزند، تمسخر میکند و نقد میکند انسان را، تلاش انسان برای زندگی کردن.

شخصی در زندگی گذشته خود یک تصادف شدید رانندگی داشته، اگر پس از چند سال به آن فکر کند اکتی جز خنده نخواهد داشت. خنده ای که برمیگردد به رفتارهای خودش در همان لحظه، این کمدی است، زندگی کمدی است.

مدیوم سینما برای خلق کمدی ما را ورود میدهد به زندگی شخصیتی، فرآیند زندگی، فرآیندی در طول مدت فیلم دچار اخلال هایی میشود. اخلالها در پایان فیلم ادامه زندگی میدهد. شخصیت باقی است، زندگی باقیست اما زیست ما در فرآیند فیلم با شخصیت به ما میدهد خندیدن.

گشت 2 چه فرآیندی دارد؟ شخصیت ها چه زیستی دارند؟ سه مرد (آکسوسوار)، 4 دختر بزک کرده (مانکن)، همراه با دیالوگ هایی مملو از جملات تلگرامی و متلک هایی رایج در بین مردم، عناصری که اگر در بیرون سالن سینما نیز برای هر شخصی اتفاق بیافتد کمیک خواهد بود. گشت 2 چیزی برای خنداندن ندارد، اساسا چیزی برای گفتن ندارد. فیلمساز با کنایه زدن به افراد سیاسی و اجتماعی شناخته شده برای مردم سعی در خنداندن دارد. خنده از درام فیلم حاصل نمیشود بلکه از بیرون فیلم است.

کارگردان جاییکه حرف کم می آورد، بازیگران را میرقصاند، در جایی دیگر ما را میبرد داخل رینگ بکس، این سینما نیست، لودگی محض است.

بیش از این نیاز به نقد چنین فیلمی نیست، پرفروش شدن این لوده بازی ها من را واداشت تا به اندازه خودم قدمی در آگاه کردن مخاطبین فهیم سینما بردارم.