سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

سینما و فرهنگ

نقد، تحلیل و بررسی مسائل سینمایی

نقد فیلم و بررسی فبلم های روز سینمای ایران و جهان و حتی مسائل فرهنگی کارهایی است که در این وبلاگ انجام میشود.

کلمات کلیدی
آخرین نظرات
نویسندگان

معرفی کتاب

جمعه, ۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲ ب.ظ

آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم




آشنایی با نویسنده:

وارن باکلند: نویسنده، محقق و مدرس سینما، پیش از شروع به مطالعه در زمینه­ی سینما، او ابتدا در رشته­ی عکاسی در دانشگاه دربی (1984-1987) موفق به اخذ مدرک لیسانس شد. پس اتمام دانشگاه مطالعات خود را در زمینه­ی فیلم آغاز کرد، که نتیجه­ی آن چاپ چندین کتاب است. «آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم» تنها یکی از 11 کتاب این محقق سینمایی است که در سال 2010 به چاپ رسیده است. او اکثر محتوای این کتاب را حاصل سخنرانی ها و کلاس­های درس در دانشگاه­هایی از قبیل: آنگلیای شرقی، جان مورز، لیورپول، آمستردام و دانشگاه آکسفورد بروکرز می­داند. از دیگر کتبی که به این قلم نوشته شده و در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته، می­توان به «نشانه شناسی شناختی در حیطه فیلم» اشاره کرد.

درباره کتاب:

"از این فیلم خوشم آمد/ از آن فیلم خوشم نیامد.

بارها و بارها هنگام بیرون آمدن از سالن سینما یا پس از تماشای فیلمی از تلویزیون، این دو جمله را گفته­ایم یا شنیده­ایم. این جمله­ها تا حدی ذائقه و سلیقه­ی تماشاگر را روشن می­کنند، اما ربط چندانی به خود فیلم­ها ندارند."

قدم اول در بررسی یک فیلم، دوری جستن از این قبیل جملات است، به عبارتی دقیقتر فیلم را باید به ما هو فیلم بررسی کرد. این کار نیاز به شناختی حداقلی از سینما و نقد فیلم است که ما را با این مدیوم جادویی آشنا کند. کتاب آشنایی با مبانی سینما و نقد فیلم در ابتدا سعی دارد تا با بررسی زیبایی شناسی فیلم ما را با ساختار یک فیلم آشنا کند، پس از آن با ژانرهای سینمای داستانی و گونه­های مستند آشنا میشویم و در آخر شیوه­ی برخورد با فیلم را خواهیم آموخت.

این کتاب برای دانشجویان سینما در مقطع لیسانس نوشته شده است، اما به واسطه­ی قلم روان مولف و پس از آن مترجم، برای علاقه­مندان به سینما نیز بسیار سودمند است.

انتشارات: معین

قیمت چاپ اول، 1393: 14000تومان

 

فهرست کتاب:

1- زیبایی شناسی فیلم: فرمالیسم و رئالیسم

2- ساختار فیلم: روایت و روایت­گری

3- نگره­ی مولف: کارگردان در جایگاه مولف فیلم

4- ژانرهای سینمایی: معرف انواع فیلم­ها

5- سینمای غیر داستانی: پنج­گونه فیلم مستند

6- برخورد با فیلم­ها: هنر و حرفهی نقد و بررسی فیلم

 

منبع: http://warrenbuckland.com

 

  • محمد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی